تبلیغات
درس مطالعات اجتماعی متوسطه ی اول ( راهنمایی ) - جغرافیای کلاس سوم

جغرافیای کلاس سوم

سه شنبه 22 آذر 1390 11:20 ب.ظ

نویسنده : آقای اندکایی زاده
ارسال شده در: جغرافیا کلاس سوم ،

پرسش­های متن درس 1 تا 6

درس 1

صفحه­ی 1

1- کره­ی جغرافیایی چیست؟ جواب: مدل کوچک شده­ی کره­ی زمین را کره­ی جغرافیایی می­گویند.

2- از کره­ی جغرافیایی چه اطلاعاتی به­دست می­آید؟ پاراگراف آخر، از خشکی­های روی زمین، تا . . . به­دست آورد.

صفحه­ی 4

3- نقشه چیست؟ همه­ی قسمت قرمز رنگ، خط چهارم، از نقشه تصویری. . . ، تا سه خط بعد، . . . است.

4- چرا برای هر موضوع جغرافیایی یک نقشه­ی جداگانه تهیّه می­شود؟ زیرا در غیر این صورت، نقشه بسیار شلوغ و درهم می­شود و چیزی از آن آموخته نمی­شود.

صفحه­ی 5

5- برای تهیّه­ی نقشه­های جغرافیایی از چه وسایلی استفاده می­شود؟ خط اول و دوم، تا استفاده می­کنند.

 صفحه­ی 7

6- از نقشه­ها چه اطلاعاتی را می­توان به­دست آورد؟ پاراگراف آخر، از جغرافی­دانان. . . ، تا . . . تشخیص می­دهند.

صفحه­ی 8

7- اطلس چیست؟ جواب: به کتابی که مجموعه­ای از نقشه­ها در آن جمع­آوری شده باشد اطلس می­گویند.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

درس 2

صفحه­ی 10

1- برای استفاده از نقشه به چه نکاتی باید توجّه کرد؟ جواب: الف) توجیه نقشه    ب) راهنمای نقشه      ج) مقیاس نقشه

2- توجیه نقشه یعنی چه؟ جواب: یعنی نقشه را طوری در مقابل خود قرار دهیم که جهت جغرافیایی نقشه با مکانی که در آن ایستاده­ایم منطق باشد.

3- راهنمای نقشه چیست؟ پایین صفحه، از در کنار هر نقشه. . . ، تا چهار خط بعد، . . . نشان می­دهد.

صفحه­ی 12

4- در دو نقشه با مقیاس­های 1:5000 و 1:50000 کدام­یک دقیق­تر است؟ چرا؟ جواب: 1:5000 دقیق­تر است زیرا هرچه مخرج کسر کوچک­تر باشد، نقشه دقیق­تر و بزرگ­تر است

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

درس 3

صفحه­ی 13

1- چند مورد از وسایل مطالعه در جغرافیا را نام ببرید. بالای صفحه، خطوط قرمز رنگ، از عکس­های. . . ، تا . . . جغرافیایی.

2- انواع عکس­های جغرافیایی را نام ببرید. جواب: عکس­های هوایی ـ عکس­های ماهواره­ای ـ عکس­های معمولی

3- جغرافی­دانان از مشاهده­ی عکس­های جغرافیایی ماهواره­ای چه اطلاعاتی به­دست می­آورند؟  پایین صفحه، سمت چپ، خط سوم، از جغرافی­    دانان با استفاده. . . ، تا آخر پاراگراف، . . . نجات می­دهند.

صفحه­ی 14

4- فرهنگ اصطلاحات جغرافیایی چیست؟ خط اول، از در جغرافیا. . . ، تا چهار خط بعد، . . . می­گویند.

5- فرهنگ­نامه­ی مصوّر جغرافیایی چیست؟ ادامه­ی قبلی، از گاهی این فرهنگ­ها. . . ، تا آخر پاراگراف، . . . می­نامند.

صفحه­ی 15

6- مدل جغرافیایی چیست؟  خط پنجم، از گاهی یک بخش. . . ، تا شش خط بعد، . . . مدل­جغرافیایی می­گویند.

7- مدل میزِ شِن چیست؟ ادامه­ی قبلی، از یکی از معروف­ترین. . . ، تا شش خط بعد، . . . انجام داد.

 

صفحه­ی 17

8- کار اصلی نمودارها و جدول­های جغرافیایی چیست؟ خط اول، از نمودارها و جدول­ها. . . ، تا خط بعد، . . . به­کار می­روند.

9- انواع نمودارهای جغرافیایی را نام ببرید. پاراگراف بعد، از نمودارها انواع. . . ، تا آخر پاراگراف، . . . منحنی.

صفحه­ی 19

10- رایانه چگونه می­تواند به آموزش جغرافیا کمک کند؟ خط دوم، از برنامه­ها یا نرم­افزارهای. . . ، تا سه خط بعد، . . . آن­ها استفاده کرد.

صفحه­ی 20

11- بهترین روش آموزش و یادگیری جغرافیا کدام است؟ جواب: مشاهده­ی مستقیم

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

درس 4

صفحه­ی 22

1- چند مورد از انواع ناهمواری­ها را نام ببرید. جواب: کوه­­، تپه­، دره، دشت و. . .

2- ناهمواری را تعریف کنید. جواب: به پستی­ها و بلندی­های سطح زمین، ناهمواری می­گویند.

3- پیکرشناسان چه کسانی هستند؟ پایین صفحه­، خط سوم، از پیکرشناسان زمین. . . ، تا سمت چپ، خط دوم، . . . بررسی می­کنند.

صفحه­ی 24

4- فرسایش را تعریف کنید. بالای صفحه، سمت چپ، خط دوم، از به سه عمل. . . ، تا آخر پاراگراف، . . . فرسایش می­گویند.

5- چه عواملی سبب تغییر شکل ناهمواری­ها می­شود؟ پایین صفحه، پاراگراف اول، از عواملی مانند. . . ، تا آخر پاراگراف، . . . می­شوند.

6- عوامل تغییردهنده­ی ناهمواری­ها در کوهستان کدامند؟ پاراگراف سوم، از یخچال­های طبیعی. . . ، تا خط بعد، . . . تغییرات دما.

7- مواد حاصل از تخریب کوهستان به چه شکل­هایی ایجاد می­شوند؟ خط بعدی، از. . . تخته­سنگ. . . ، تا خط بعد، . . . تبدیل شوند.

8- باد چگونه در بیابان سبب تغییر شکل ناهمواری­ها می­شود؟ سمت چپ، خط دوم، از بادهای شدید. . . ، تا آخر پاراگراف، . . . دیده­می­شود.

صفحه­ی 25

9- عوامل تخریب ناهمواری­ها در ساحل را نام ببرید. خط اول، از در این نواحی. . . ، تا خط بعد، . . . ناهمواری­ها می­شود.

10- سرعت تغییر شکل ناهمواری­ها در کدام نواحی بیشتر است؟ جواب: در نواحی ساحلی

11- انسان چگونه ناهمواری­ها را تغییر می­دهد؟ پاراگراف دوم، خط سوم، از با ایجاد شهرهای. . . ، تا سه خط بعد، . . . تغییر می­دهد.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

درس 5

صفحه­ی 26

1- رسوب چیست و رسوب­گذاری را تعریف کنید. خط اول، از رودها مواد. . . ، تا سمت چپ، خط دوم، . . . گفته می­شود.

صفحه­ی 27

2- چین­خوردگی­ها چگونه به وجود می­آیند؟ جواب: بر اثر فشارهایی­که به لایه­های رسوبی زمین وارد می­شود و آن­ها را خمیده می­کند چین خوردگی پدید می­آید.

صفحه­ی 28

3- قسمت­های مختلف یک چین­خوردگی را نام ببرید و تعریف کنید. خط اول، از به خمیدگی. . . ، تا خط بعد، . . . می­گویند.

4- انواع چین­خوردگی را نام ببرید. الف) چین قائم(راست)     ب) چین مایل      ج) چین خوابید(رو رانده)

5- چین مایل و خوابیده چگونه شکل می­گیرند؟ از ادامه­ی قبلی، . . . اگر فشار. . . ، تا سمت چپ، آخر پاراگراف، . . . به وجود می­آید.

صفحه­ی 29

6- گُسَل را تعریف کنید؟ خط اول، از اگر مقدار فشار. . . ، تا چهار خط بعد، . . . گسل می­گویند.

7- کوهستان­ها چگونه بر اثر آتش­فشان به وجود می­آیند؟ مثال بزنید. کلّ پاراگراف دوم

8- کوهستان­ها چگونه بر اثر بالا آمدن مواد مذاب به وجود می­آیند؟ مثال بزنید. کلّ پاراگراف سوم

صفحه­ی 30

9- کوه­ها چگونه براثر برخورد صفحات پوسته­ی زمین شکل می­گیرند؟ بالای صفحه، سمت چپ، خط سوم، از درجاهایی که. . . ، تا آخر پاراگراف، . . . به وجود می­آیند.

10- رشته­کوه زاگرس براثر برخورد کدام صفحات ایجاد شده است؟ پایین صفحه، خط اول، تا خط دوم، . . . صفحه­ی ایران است.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

درس 6

صفحه­ی 32

1- بهترین محل برای خروج مواد مذاب، کجاها هستند؟ خط دوم، از شکستگی­ها و . . . ، تا خط بعد، . . . این موادند.

2- از دهانه­ی آتشفشان­های فعّال چه موادی خارج می­شود؟ خط بعد، از از دهانه­ی آتشفشان. . . ، تا سه خط بعد، . . . خارج می­شوند. 

3- روانه چیست؟ ادامه­ی قبلی، از مواد مذاب بر. . . ، تا سمت چپ، خط اول، . . . روانه می­گویند.

4- کوه­های آتشفشانی چگونه پدید می­آیند؟ خط بعد، از از سرد شدن. . . ، تا خط بعد، . . . به وجود می­آیند.

5- مجمع­الجزایر آتشفشانی چگونه پدید می­آیند؟ مثال بزنید. از ادامه­ی قبلی، تا آخر پاراگراف، . . . فیلیپین.

6- انواع آتشفشان را نام ببرید. جواب: الف) آتشفشان فعّال       ب) آتشفشان نیمه­فعّال

صفحه­ی 33

7- در کنار آتشفشان­های نیمه­فعّال چه پدیده­هایی دیده می­شود؟ بالای صفحه، کلّ پاراگراف سمت چپ، از چشمه­های. . . ، تا می­گویند.

8- زلزله چگونه به وجود می­آید؟ پایین صفحه، پاراگراف دوم، از بر اثر آزاد. . . ، تا سمت چپ، خط اول، . . . می­شود.

9- بیش­تر زمین­لرزه­ها در کجاها اتفاق می­افتد؟ جواب: الف) در امتداد نقاط یا خطوط ضعیف پوسته­ی زمین مانند گسل­ها و شکست­ها      ب) در کنار صفحات پوسته­ی زمین

صفحه­ی 34

10- وسیله­ی اندازه­گیری شدّت زلزله و محلّ وقوع آن را نام ببرید. جواب: لرزه نگار (زلزله نگار)

صفحه­ی 35

11- زلزله چه تغییراتی در سطح زمین ایجاد می­کند؟ سمت راست، موارد 1 تا 3

12- چگونه می­توان از خرابی­های زمین لرزه در مناطق شهری جلوگیری کرد؟ ادامه­ی قبلی، از برای جلوگیری از . . . ، تا سمت چپ، خط سوم،

. . . جلوگیری شود.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -